Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Logopeda szkolny

Logopeda szkolny - mgr Monika Malmur

 

Poniedziałek 7.15-7.45

Środa 11.30-12.15

12.30-13.15

13.20-14.05

Piątek 9.40-10.25

Cele terapii logopedycznej
Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenie w szkole. Daje możliwość  komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, własnych opinii i uczuć.
Podstawą dla wyraźnej wymowy jest prawidłowe oddychanie, czysta fonacja, umiejętna artykulacja przy sprawnie funkcjonujących narządach mowy, umiejętność różnicowania dźwięków oraz prawidłowa analiza i synteza słuchowa.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
o    usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
o    kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
o    kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
o    rozwijanie słuchu fonematycznego,
o    wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
o    rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
o    rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
o    uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.


Propozycje ćwiczeń, które można prowadzić z dzieckiem w domu
Aby usprawnić język:
o    mlaskamy,
o    układamy język w rurkę,
o    kląskamy (jak robi konik?),
o    wypychamy językiem policzki
o    układamy język w „koci grzbiet”,
o    wsuwamy język pod górną i dolną wargę, formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
o    przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
o    przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.
Aby usprawnić wargi:
o    cmokamy,
o    parskamy, prychamy,
o    na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
o    wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
o    układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
o    przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.
Aby usprawnić policzki:
o    poruszamy policzkami jak żaba,
o    napinamy policzki wraz z wargami,
o    wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
o    masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.
Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ:
o    cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia
o    czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego
o    czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim,
o    czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów,próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami
o    przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
o    dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,

Zabawy rozwijające sprawność językową małego dziecka.

Tempo poznawania języka jest indywidualne dla każdego dziecka, natomiast od nas, dorosłych zależy, czy „ocean mowy", który je otacza, będzie bardziej czy mniej przyjazny.

Wspólna zabawa z dzieckiem to czas, w którym świadomie można kształtować jego język - wprowadzać nowe słowa, przypominać te, które już znamy, budować poprawne zdania, rozmawiać - czyli pytać i odpowiadać. Od poziomu opanowania mowy zależy bardzo wiele,
a przede wszystkim powodzenie naszego malucha w jego własnej drodze życiowej.

Nie przegapmy tego czasu, który psychicznie i fizjologicznie natura przeznaczyła na rozwój mowy - bawmy się z dziećmi i bawiąc się - uczmy.

Poniżej kilka pomysłów na domowe zabawy z wykorzystaniem zabawek i książeczek
z dziecięcego pokoju, zwykłych dostępnych materiałów i przyborów.

KOLORY

Kolory niejednokrotnie przysparzają dzieciom wiele kłopotów. Podając nazwę koloru staraj się zawsze kojarzyć go z czymś, co dziecko zna ze swojego doświadczenia, np. „Twój sweter jest niebieski jak niebo", „Te spodenki są zielone jak trawa", itp. Konsekwentnie podawane porównania mocno „zapadają" w pamięć dziecka.
Dalszy wariant tej zabawy - tworzenie porównań, np.: „Zobacz, ten kubek ma taki sam kolor jak: woda, niebo, twoje oczy,... co jeszcze jest niebieskie?"

WIELKOŚĆ

Przy wyjaśnianiu pojęcia wielkości pomocne jest pokazywanie przedmiotów o kontrastujących ze sobą rozmiarach. Pamiętać trzeba, by rozwijać bazę pojęć, więc nie tylko nazwy cech: „mały-duży", ale i określenia: „gruby-chudy", „długi-krótki", „szeroki-wąski", itp.

PRZYIMKI

Ważne jest adekwatne używanie określeń przyimkowych: „na, nad, pod, za, przed, w, koło, obok, przy, między, przez" i innych. Aby właściwie zrozumieć znaczenie tych „małych" słów, trzeba rozpocząć od manipulacji przedmiotami, zabawkami, dopiero potem wprowadzić nazywanie ilustracji. Np.: „Lalka siedzi na krzesełku, a teraz pod krzesełkiem. Połóż ten samochód na biurku, a potem pod biurkiem." Modelując użycie przyimków podawaj je po dwa naraz, aby nie dezorientować dziecka.