Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Logopeda szkolny

Logopeda szkolny:
mgr Monika Malmur

 

Cele terapii logopedycznej
Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenie w szkole. Daje możliwość  komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, własnych opinii i uczuć.
Podstawą dla wyraźnej wymowy jest prawidłowe oddychanie, czysta fonacja, umiejętna artykulacja przy sprawnie funkcjonujących narządach mowy, umiejętność różnicowania dźwięków oraz prawidłowa analiza i synteza słuchowa.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
o    usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
o    kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
o    kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
o    rozwijanie słuchu fonematycznego,
o    wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
o    rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
o    rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
o    uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.


Propozycje ćwiczeń, które można prowadzić z dzieckiem w domu
Aby usprawnić język:
o    mlaskamy,
o    układamy język w rurkę,
o    kląskamy (jak robi konik?),
o    wypychamy językiem policzki
o    układamy język w „koci grzbiet”,
o    wsuwamy język pod górną i dolną wargę, formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
o    przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
o    przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.
Aby usprawnić wargi:
o    cmokamy,
o    parskamy, prychamy,
o    na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
o    wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
o    układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
o    przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.
Aby usprawnić policzki:
o    poruszamy policzkami jak żaba,
o    napinamy policzki wraz z wargami,
o    wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
o    masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.
Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ:
o    cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia
o    czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego
o    czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim,
o    czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów,próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami
o    przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
o    dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,